Publicat de: Ioana Abe | 08/03/2010

Viata de zi cu zi: Oameni, institutii publice si atitudine

Ca sa incep bine ziua (si nu orice zi ci ziua de 8 Martie) si saptamana, nu am ce face si imi gasesc de lucru pe la Registrul Comertului Ilfov pentru dobandirea unui Certificat Constatator, a carui ratiune de a exista imi este inca necunoscuta, dar asta a fost cerinta bancii pentru actualizarea datelor din sistem as aca a trebuit sa ma conformez.

Procesul in sine a fost surprinzator de simplu: Descarcat o cerere de pe net (stiti voi regula aia cu „faceti dvs o cerere”), completat, platit taxa, depus actele, intr-o ora avut certificatul.

Cu toate astea 2 nedumeriri se itesc:

1. De ce am nevoie de o constatare din partea aceluiasi organ care a emis certificatul de inregistrare al firmei, document in care sa scrie aceleasi lucruri?

2. De ce am dat 50 Ron pe o foaie A4 prinata fata – (1/2) verso cu o semnatura, stampila si parafa? Ok, au fost 45 dar ideea ramane.

Si precum bulgarele de zapada creste si tot creste, nedumerirea nr 2 da nastere la o alta intrebare retorica: Acreala functionarilor publici e scrisa oare in fisa postului? Adica, stau sa calculez un pic…am dat 45 ron pe o foaie care cred ca a avut costuri de…maaaaaaxim (cu indulgenta) 10 ron. Restul presupun ca a fost plata efortului „supraomenesc” al celor 2 doamne implicate in procesul de eliberare al nastrusnicului certificat: doamna de la casierie, care si-a rupt din convorbirea pretioasa de la mobil (in scop personal dupa modul de adresare, desi este doar o banuiala proprie) pentru a da un print facturii si a-mi da 5 lei rest (factura fiind generata automat) si doamna de la ghiseu care a preluat actele si apoi, peste o ora jumate (cand m-am intors) mi-a spus ca trebuie sa astept la colega ei sa mi-l dea. Colega era ocupata cu un alt domn cu niste acte. Dat fiind ca (remarcabil!) exista o regula interna postata vizibil pe perete, pentru a preveni cozile si asteptarea, si pentru ca in spatele meu mai venisera 2 persoane deci deja incepuse sa se aglomereze, doamna mai sus amintita s-a ridicat anevoie de pe scaun (exprimand cat se poate de clar nemultumirea) a facut un pas (1) in lateral, a cautat intr-un dosar si mi-a dat certificatul. Oare o fi fost greu? De ce doar colega putea sa mi-l dea si nu a putut ea sa faca asta de la inceput nu voi afla niciodata…Insa in cele 2 minute cat am stat pana sa imi dea certificatul am asistat la un dialog intre o doamna de acolo si o „clienta” care venise sa depuna niste acte, din nefericire cu un numar de telefon lipsa pe cerere. Dialogul a fost decent, in sensul ca nimeni nu a tipat…insa modul de adresare, gesturile, tonul si atitudinea au fost de un sictir suprem.

De ce doamnelor o asemenea atitudine??? De ce nu se poate, macar azi ca tot a fost 8 Martie, sa fiti mai amabile? Un pic mai zambitoare?

De bani nu cred ca poate fi vorba (a se vedea mai sus), conditiile de lucru erau mai mult decat decente, sediul fiind nou si modern, deci? Cere-i baiul? Un zambet nu costa iar un strop de amabilitate nu a facut rau nimanui. In special in relatiile cu clientii.

Partea proasta este ca, si noi, clientii deranjati poate de aceasta atitudine (banuiesc ca nimanui nu-i place), inghitim umil adresarile acre si tafnoase, doar pentru a ne vedea odata cu documentul in mana si a pleca mai repede de acolo…mancand pamantul!

Pentru a diminua  efectele negative asupra sanatatii psihice generate de expunerea prelungita la „ghiseu” si instalarea   „sindromului ghiseului” cum i-a spus Alex, am facut o lista de recomandari pentru relatia cu functionarii statului:

1. Intotdeauna va fi nevoie de o cerere tip. Indiferent pentru ce. Deci interesati-va in prealabil. Unii s-au mai modernizat si le au la „download” pe Internet. Salvati astfel timp…si este un fel de element surpriza pentru ei/ele daca vii cu cererea deja completata.

2. Intotdeauna printati minim 3 exemplare. Daca aveti dubii in cee ace priveste completatul, modelul sau informatiile, completati cate o cerere ptr fiecare varianta. Veti anihila astfel reactia: „Trebuie sa o refaceti. Duceti-va, completati-o si reveniti!” Astfel, nici nu va trebui sa asteptati iar si va diminuati si timpul petrecut in otetarii. Sa aveti tot timpul o varianta „blank”.

3. Sa aveti absolut toate actele care se pot cere, indiferent cat de absurd vi se pare. Original si copie. Indiferent ca e vorba de certificatul de nastere al nepotului sau cel de deces al strabunicii.

4. Informati-va cat mai riguros si din cat mai multe surse. Site-urile institutiilor de obicei sunt cat de cat actualizate…dar nu poti sa stii niciodata. Asa ca mai cautati pe bloguri si forumuri.

5. Verificati in momentul in care aveti treaba pe la astfel de institutii sa aveti bateria incarcata la telefon. Astfel incat, in timpul cat asteptati sa puteti vorbi cu familia, unchi, matusi, veri, prieteni vechi etc – sau, daca locul cere liniste, atunci sa scrieti sms-uri, sa bagati un joc mic, sa va verificati mailul etc.

6. Nu beti multa cafea dimineata aceea. Cafeaua da o stare de nervozitate.

7. Cand aveti de facut drumuri cu acte, mai ales solicitari de acte – nu programati nimic imediat dupa. Rezervati-va o marja considerabila de timp astfel incat sa nu va grabiti. Contrar parerilor generale, in institutiile din Bucuresti (nu stiu cum e in alte orase) nimeni nu se grabeste ar toata lumea are treaba.

Cam astea ar fi cele 7 sfaturi primordiale. Daca mai aveti completari, le astept!

Anunțuri

Responses

  1. 8. Intotdeauna sa ai la tine cereri de la asociatul firmei ca te deleaga sa faci orice, daca esti chiar tu asociat unic si mai bine….ce credeai ca scapi? Faci matale cerere de la tine catre tine precum ca-ti aprobi sa faci ceea ce trebuie sa faci….am trait-o pe pielea mea si inca o mai traiesc :d

    • Corect, corect!!! Uitasem de asta! 🙂 Merci!

  2. Foarte bun si corect comentariul; daca cei de la RC citesc si i-au masuri de schimbare a atitudinilor , de simplificare si eliminare a unor hartii care costa bani si timp ar fi bine.
    Nu inteleg de ce o astfel de institutie, la intrarea in acel coridor aglomerat cu ghisee nu instaleaza un automat cu bonuri de ordine cu afisaj, sa te poti prezenta direct la un ghiseu cand iti vine randul.

    • A da! Si asta e o idee buna! Sunt atatea situatii in care s-a dovedit o solutie civilizata si eficienta.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat asta: