Publicat de: Ioana Abe | 31/03/2010

Antreprenoriat si creativitate in afaceri la Business Days Tg Mures (2)

Dupa ce am povestit despre antreprenoriat la cea mai importanta conferinta a primei zile de la Business Days Tg Mures, azi voi povesti despre ce s-a vorbit la ziua dedicata Creativitatii in Business. Si daca prima zi a fost dominata de pragmatism, a doua zi a stat sub semnul creativitatii, coachingului si dezvoltarii soft-skills-urilor in business. Au luat cuvantul cativa dintre cei care poarta stindardul gandirii deschise, inspiratiei si curajului in afaceri si antreprenoriat: Ciprian Stavar (Guerilla Marketing), Mircea Munteanu, Mihaela Stroe (ACTA Non-Verbal), Lorand Soares-Szasz (Coaching4You) , Andy Szekely (AS Training), Claudiu Gamulescu (Underclick.ro), George Rusu (Pro Tours) si Codrut Precup (Markinstinct).

Prezentarile din aceasta sesiune au fost mai alerte, cu mai multe imagini si exemple, mai creative (in mod evident) si nu atat de descriptive ca in prima zi.

Deschiderea a fost facuta in stilul caracteristic de catre Ciprian Stavar care, si-a propus ca in urma prelegerii sale sa ne faca sa ne punem intrebarile care conteaza pentru afacerea noastra. Dupa o scurta „definitie” a marketingului (fiecare punct de contact pe care compania il are cu exteriorul, de la produs pana la curatenia din toalete) Ciprian ne-a oferit un instrumet prin care ne putem audita compania din punct de vedere al implementarii guerilla marketing. Iar acest instrument e format din 5 intrebari:

1. Cine?/Ce? – Care este nevoia la care se raspunde? (pentru exemplificare s-a folosit povestea cu burghiul si gaura – cei care au fost in sala stiu de ce am facut aceasta mentiune 🙂 )

2. Unde? se poate satisface nevoia respectiva – si aici ne-a vorbit de oportunitatile world wide ale netului care trebuie valorificate.

3. Cand oferim solutiile? Atunci cand vrea clientul!

4. Cum rezolvam o nevoie? Modul de a raspunde nevoilor. In marketingul online exista instrumente care face drumul satisfactiei de la firma la client mai scurt.

5. Cat? Cat se livreaza? Cat e clientul dispus sa plateasca? Costul corect de vanzare este pretul la care se incheie tranzactia.

2 idei au fost importante de retinut din aceasta prezentare: RELEVANTA – este ceea ce trebuie sa avem in vedere, sa fim mereu relevanti pentru client si WOW! – senzatia de „wow” pe care trebuie sa o livram, in special clientilor existenti, o data cu produsul/serviciul daca vrem sa reducem costurile. Important este sa pastram clientul existent si sa trecem peste asteptari!

Al doilea la cuvant a fost Mircea Munteanu care a vorbit despre importanta studiilor (de marketing sau nu) in fundamentarea business-ului si a deciziilor de afaceri. Premisele de plecare au fost ca ar trebui sa retinem cu totii ca nu toata lumea gandeste ca noi. Studiile ne ajuta sa ne departam de problema, de situatie, ca sa putem avea viziunea de ansamblu. Pitagora spunea ” Mergi alaturi de gloata, niciodata in mijloc sau la conducerea ei” ca sa poti vedea situatia mai bine. Parerea mea e ca e un fel de definitie a antreprenorului. Ne-a atras atentia ca, se poate ca in urma studiilor derulate se poate sa nu iasa ceea ce ne asteptam.

In finalul prelegerii Mircea a abordat criza din perspectiva filosofica adresandu-ne o intrebare: „Cat avem nevoie pe bune din ceea ce ne ofera societatea in prezent?” – Niciodata sa nu avem mai multe pofte decat nevoi. Pe baza aceste fraze s-a mai purtat o discutie in pauza in jurul cestii de cafea, discutie de la care eu am tras concluzia ca cei din zona rurala viseaza si lupta sa ajunga la oras si sa isi permita viata la oras iar cei de la oras muncesc o viata (cateodata) pentru a-si permite sa se mute inapoi la tara, la traiul simplu si firesc.

Mihaela Stroe a avut o prezentare scurta si concisa (nu stiu daca doar pentru ca o strangeau pantofii dupa cum aveam sa aflam mai tarziu la workshop) in care practic a prezentat workshopul pe care urma sa il tina in acea dupa-amiaza, workshopul dedicat descoperirii minciunii in discutiile de afaceri. Mai interesanta decat prezentarea Mihaelei este Mihaela in sine, ca persoana. Pentru ca povestea ei ca „profiler”la FBI, avandu-l ca mentor pe Joe Navarro, fost agent FBI ne-a captivat pe toti. Si banuiesc ca nu doar prin mintea mea au zburat ganduri de genul: cum o fi sa faci psihologie si sa inveti pshihologie si profiling la FBI? Pana la urma de la conferinta am plecat cu o singura fraza in minte: 3 lucruri nu poti ascunde: Soarele, Luma si Minciuna. Deci oricum o dai tot te prinde.

Lorand Soares-Szasz ne-a povestit practic viata lui si cum a ajuns el sa fie de la ajutor de gradinar, Business Coach. Exact genul de prezentari care imi plac. Lasand subiectul la o parte, a fost o prezentare simpatica, insa mergea mai degraba la o cafea decat in sala de conferinta. Ceea ce am retinut a fost ca el se distreaza in afacerea lui – ceea ce e bine, ca vorba aia, numai munca fara disctractie nu e amuzant si nu duce la nimic bun! A mai spus Lorand ca pentru a avea noroc nu e suficient doar sa existam ci trebuie sa facem ceva pentru a stimula norocul…sa fim cei mai buni in ceea ce facem si sa ne dedicam 100%. O formula pe care el a dat-o suna asa: Noroc = Pregatire + Oportunitate. Suna bine dar…totusi, eu cred ca cu toata dedicatia si pregatirea din lume, nu ar fi ajuns unde a ajuns fara noroc….chior.  Ne-a recomandat sa trecem peste frica – acronimul FEAR simbolizand False Expectations Appearing Real. O schema spusa de el insa mi-a placut mult si m-am gandit sa o asez la locul de citate si fraze motivationale: BE x DO = HAVE. Be – ceea ce esti, Do – ceea ce faci, Have – ceea ce ai. Combinandu-le, investind mai mult in ceea ce esti, in mintea, in dezvoltarea si in cresterea ta, adaugand ambitia de a face din ce in ce mai bine ceea ce faci se va reflecta in ceea ce ajungi sa ai.

Urmatorul la microfon a fost Andy Szekely care ne-a povestit despre conceptul BootCamp, ne-a explicat de ce este el un Infoprenor (pentru ca impacheteaza informatii pe care le livreaza pietei in diverse moduri). Au urmat apoi o serie de sfaturi ilustrate prin scurte povestioare. Practic toate sfaturile spuse de el s-au bazat pe instrumente de Guerilla Marketing, deci lucrurile s-au legat.

In continuare Andy ne-a vorbit de cele 4 inteligente care folosite impreuna duc la succes: Inteligenta fizica, mentala, emotionala si spirituala (= viziunea). Orice program de training sau educational are nevoie sa respecte ritmul de invatare al celorlalti.

Inainte de a se incheia sustinerea am primit 3 „idei pentru acasa”, idei care tin de principalele fluxuri de activitate din companie :

Management – Oameni excelenti si sisteme excelente

Marketing – prin comunitate, nu contra concurentei

Vanzari – produse excelente nu strategii de manipulare

O idee care mi-a placut foarte mult si care a fost cumva „pe sufletul meu”: Poti sa obtii orice vrei in viata daca ajuti suficienti oameni sa obtina ceea ce vor – asta este marketing prin comunitate. Si atunci cand ceea ce faci este pe sufletul tau, si bine ancorat in sufletul tau, atunci oamenii care conteaza vor veni langa tine.

Cu aceste idei in minte am trecut la Creativitate si comunicare online – prezentarea lui Claudiu Gamulescu, cel care a venit cu 10 exemple creative de folosire a mediului online pentru business. Exemplele au fost:

1. Realitatea Augmentata

2. Comunicarea virala – elemente care genereaza viralitate: tabu, soc, sexy, unic, amuzant

Un clip inclus la categoria „soc”

3. Alt fel de prezentare a echipei – eMomentul.ro – Me & Broadcasted

4. Creativ emotional pe bloguri

5. Joaca cu logoul (Ex: Yahoo!, Trilulilu)

6. Cine e salvatorul nostru?

7. Widget Creative

8. Continut Creativ

9. Green Communication

10. Creativitatea jocurilor – Ex: Zynga

Concluziile dupa cele 10 exemple:

1. Mediul online permite exprimarea ampla a creativitatii

2. Limitarea comunicarii si creativitatii tine numai de noi. Ar trebui sa ne permitem luxul creativitatii

3. Online putem obtine feedback

Trebuie sa remarc pana la urma, ca tot ceea ce tine de fapt de creativitatea online e gandirea afara din tipare. Nu cine stie ce talent la desen si filmat si pus in scena cat inteligenta de a gasi alte mijloace si canale de comunicare neconventionale in online. Daca nu ne blocam in conventionalele bannere – publicitate clasica sau mai recenta social media – vom gasi un mediu in care putem sa gandim liber in care sa ne desfasuram, nu atat capacitatea creatoare cat posibilitatea de a gasi mijloace cat mai relevante sa comunicam si sa avem un dialog cu clientii.

A urmat George Rusu cu o scurta prezentare din care, trebuie sa recunosc, nu am inteles mare lucru. Cred ca a fost cea mai „de neinteles” prezentare de pana atunci. Intrebarea ridicata la fileu a fost ” a fi sau a nu fi on de afaceri” si sincer, nu am primit raspuns, intre trimiterile la Walt Disney si Shakespeare…nu m-am lamurit ce e putred in lumea afacerilor.

Ultimul din panel a fost Codrut Precup care ne-a spus foarte sincer: Nu uitati de ce v-ati apucat de business. Foarte corect! Rolul business-ului este sa creeze valoare iar mecanismul unei afaceri se bazeaza pe Marketing si Inovatie. S-au schimbat tiparele in marketing si comunicare – daca la inceput erau 4P, s-a evoluat la 4C iar acum vorbim de comunicare integrata de marketing. Daca acum ceva timp se comunica 1 la multi, apoi 1 la 1 acum se comunica multi la multi. A aparut raspunsul consumatorului in schema comunicarii, un raspuns mult mai rapid decat inainte. Scurt si la obiect din lipsa de timp, Codrut ne-a recomandat sa tinem cont si sa folosim integrat mediile de marketing. Nici  prezentarea lui Codrut nu a fost noua – OBF rulz 🙂

Cam atat despre conferinta de a doua zi. Au urmat cateva workshopuri din care eu am ales sa particip la cel al Mihaelei Stroe pentru ca m-a facut curioasa cum putem identifica minciuna la partenerii de afaceri.

Trebuie sa recunosc ca facand asa un round-up al prezentarilor si al speakerilor (nu doar de la evenimentul asta, ci asa in general de pe la noi) cei care fac cele mai bune prezentari, si cei care par a avea succes in domenii bazate mai mult pe softskills se bazeaza pe modele straine, pe mentori straini, pe axiome si concepta date de specialisti straini pe domeniile respective.

A urmat inca o sesiune de VIP networking si …cam asta a fost Business Days Targu Mures 2010.

Feliciari JCI inca o data pentru un eveniment reusit si pentru continuarea traditiei incepute anul trecut de a avea evenimente de gen si in afara Bucurestiului.

Anunțuri

Responses

  1. […] reveni in “episodul urmator” cu rezumatul conferintei de a doua zi, 25 martie, conferinta dedicata creativitatii in […]


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat asta: