Publicat de: Ioana Abe | 27/04/2010

Goldendays (Gulltaggen) Conference Oslo – Day 1

Incerc sa imi minimizez entuziasmul de a fi aici, la Oslo, la Gulltaggen Conference desi cred ca am exuberat azi pe toate mediile de comunicare folosite! :)) (Disclaimer: imi cer scuze daca voi folosi rongleza intensiv, dar unele fraze le-am notat in engleza si se poate sa imi sune mai bine asa; daca le traduc isi mai pierd din inteles).

Gulltaggen a adunat dupa estimarile mele, in ziua de workshopuri (deci nu in cele 2 de conferinte) peste 700 de oameni (incerc sa obtin cifre exacte de la colegii de la IAB Norvegia – organizatorii, si revin cu detalii concrete) !

Vreau sa va spun ca ma simt ca un copil in magazinul de dulciuri! Sunt atatea chestii misto care se discuta aici…si eu am acces numai la cele in englez…dar sunt o gramada de workshopuri interesante si in norvegiana.

Deschiderea a fost facuta de Guy Kawasaki – care vorbeste a fel de misto in realitate ca si in filmuletele de pe Youtube. 🙂 care a inceput cu un exemplu de Contextuala 🙂 Omul a fost in Oslo sa manance la un restaurant de sushi si a mancat balena! Extaziat fiind de acest lucru (care in SUA se considera o crima) a scris pe blog! Urmarea (si contextuala) o gasiti aici.

In continuare ne-a delectat cu cateva sfaturi bine punctate: How to use Twitter! (as a marketing tool) – dat fiind faptul ca este un „impatimit” al twitterului – un avocat si sustinator infocat al platformei ca intrebuintare de marketing. Si sincer, desi nu sunt chiar novice in twittereala si marketing – imi da seama ca are un potential urias!

– Cand a descoperit prima data Twitter i s-a parut o prostie. Dat fiind acest lucru a spus ca e de parere ca Twitterul este un fel de test de inteligenta: daca intrii prima data si ti se pare o prostie si il inchizi ai trecut testul. 🙂

– Una din cele mai utile feature-uri este SEARCH – ajuta la MONITORIZARE – recomandata de Guy ca una din principalele intrebuintari ale Twitterului. Poti afla cine, cand, ce spune despre brandul tau (sau despre concurenta). ADVANCED SEARCH – ajuta sa identifici conturile oficiale ale unui brand. Prin Twitter poti monitoriza discutiile despre brandul tau si despre brandurile concurente. Desigur, trebuie sa ai pe cineva care sa se ocupe de asta…iar in SUA sau alte tari exista posturi de Twitter/Social Media Manager – ale caror atributii sunt Monitorizarea brandului in social media, monitorizarea concurentei in SM, discutii si interactiune cu clienti/potential clienti, cercetari de trenduri ale industriei/pietei pe care activeaza brandul ( in tara/regiune sau alte tari – depinde de obiectivele de brand). Siiii…foarte interesant CEO-ul si managerii generali sunt foarte „fond of” acest Twitter Manager si il asculta si il au in serios. (!) Daca sunt clienti nemultumiti si spun asta pe Twitter se intampla des sa fie contactati de Brand Manageri sau CEO ptr a vedea care e problema. Deci Twitter is power!

ENGAGEMENT – a doua utilizare a Twitterului in scop de marketing, implicarea brandului in relatia cu clientul via Twitter. Exemplul dat ca sa sustina aceasta recomandare a fost Virgin Airlines care are atat cont de Twitter cat si WiFi in avion. La unul din zboruri un pasager a twitterit nemultumit ca nu i s-a adus mancarea. Responsabilul de la sol a sunat capitanul si problema a fost rezolvata in cateva inute cu scuzele de rigoare online si offline. Insusi Guy a facut un experiment asemanator: Aflat intr-unul din avioanele Virgin, a dat pe Twitter ca vrea o cola la locul 2C. Raspunsul a venit promt pe Twitter: Why don’t you ask the flight attendant” 🙂

– Pe Twitter exista Clever Accounts – conturi ale unor angajati Twitter care cauta si monitorizeaza lucruri interesante care pot fi de folos lumii intregi si le RT. Ei cauta si monitorizeaza „clever people” – oameni interesanti din intreaga lume. Recomandarea lui Guy a fost sa urmarim asemenea conturi – ajuta la furnizarea de continut relevant, la cercetare si la identificarea leaderilor de opinie pe anumite categorii

VANZARE pe Twitter – DellOutlet a vandut de 1 mil de dolari numai pe Twitter. Atentie ca, pentru a putea face vanzari pe Twitter, followerii trebuie sa fie relevanti. Fapt demonstrat tot de DELL care desi si-a dublat nr de followeri vanzarile nu au crescut proportional. Daca Dell Outlet vinde worldwide, un alt exemplu Kogi Barbeque se adreseaza local, doar celor din Los Angeles, informandu-i pe Twiter de orele si locatiile tarabelor pe roti ale Kogi Bbq. ( ceva de genul cum face Copolovici cu meniul zilnic 🙂 ) Pentru ei este relevant sa tina legatura doar cu cei din LA si deci nu-i intereseaza mai multi followeri decat daca sunt din zona.

SUPPORT – Exemplu Comcastcares – ei monitorizeaza si raspund oricaror probleme si reclamatii vis a vis de Comcast. Ba mai mult, in cazul in care exista oameni nemultumiti de concurenta si spun asta pe Twitter, Comcast poate veni cu o oferta.

PROSPECTARE ptr noi clienti – Cu Advanced Search poti cauta si dupa locatie. Mai mult, si dupa informatiile de la sectiunea „bio” unde oamenii trec interesele si de cele mai multe ori postul din cadrul companiei, functia, ocupatia, etc. (asta ma gandesc ca poate fi de interes si pentru agentiile de recrutare).  Poti trece drept criteriu de cautare sa aiba numai numele reale. Dupa ce ii gasesti pe cei care te intereseaza ii poti contacta. Guy a spus ca iti trebuie curaj sa faci lucrul asta si sa „push the edge in contacting people”. Mai mult ” If you are not pissing off a few people daily on Twitter it means you are not using it right”.

TARGETING – tot prin utilizarea Advanced Search

Alte idei care mi s-au parut interesante in prezentarea lui:

– Twitter este o platforma de marketing care te ajuta sa ajungi la mai multi consumatori. 5000 de followeri este o masa critica. Dupa 5000 poti spune ca folosesti Twitter ca instrument de marketing.

– Cum faci sa atragi mai multi followeri? (el se referea la conturi de business/brand): Twittereste despre lucruri interesante (evident si nimic nou de altfel). Cum gasesti lucruri interesante de twitterit? 3 resurse recomandate de el: Alltop, Stumble Upon (prin Firefox) si SmartBrief (care mi se pare un instrument chiar bun)

– „Nu te sfii sa twitteresti de mai multe ori” Prin intermediul aplicatiei de pe objectivemarketer.com poate seta ca un tweet sa fie dat de 4 ori la intervale de 12 ore ( sau alte intervale orare, nr de reluari ale tweetului etc). Astfel e sigur ca targeteaza oameni din mai multe parti ale lumii, la momentele potrivite in functie de subiect. (daca si BBC-ul reia stirile de cate 4 ori pe zi…)

– Folositi twitterfeed – si conectati-va blogul cu Twitter. „Daca e suficient de important sa scrii pe blog, e suficient de important incat sa dai si pe Twitter”.

Twithawk (asta mi s-a parut una dintre cele mai cool chestii si chiar nu stiam de ea) – Monitorizeaza cine a mentionat brandul si poate fi setat sa trimita mesaje automate (predefinite) catre acei oameni. Desigur cu aprobare manuala, ca sa nu te trezesti ca ii spui unuia care tocmai a zis ca nu mai foloseste produsul/serviciul tau si ca se reorienteaza catre concurenta un mesaj de tipul „Iti multumim ca ai ales produsul nostru”

– Tweetmeme – Butonul de RT e o necesitate absoluta.

Retweeterati – este un serviciu care contorizeaza cei mai retweet-uiti utilizatori pe categorii de interes. Astfel poti vedea cine e cel mai „de incredere” tweeterist relevant pentru brandul tau si il poti „implica” intr-o campanie, contacta etc.

Pe finalul prezentarii, Guy a facut o comparatie intre Twitter si Facebook ( da, Facebookul e in voga si in Norvegia 🙂 ) spunand ca el vede mai mult Twitterul ca o platforma de marketing eficienta. Facebookul este mai indreptat catre social si catre brandurile cu o puternica componenta sociala ( Ex Starbucks). Pentru el, care urmareste sa aduca trafic pe Alltop, Twitterul este mai eficient. Ca sursa de trafic vine pe locul 2 dupa Google. Pentru ca pe Twitter lumea cauta informatii. Pe „like page-ul” de pe Facebook, Guy promoveaza mai mult Holy Kaw.

Impresii de la prezentare…mi-a placut modul cum a explicat ptr ca a fost „realtime” search.

Printre alte subiecte discutate in prima parte a zilei au mai fost: Lumea minunata a mobilului ( despre care voi povesti mai jos), digital strategy, the digital dilemma, blogs and SM in interaction with mass media, practical sales optimisation, entertainment marketing, Google display, customer service in SM – si daca va intrebati de ce m-am dus la cel cu mobilele este ptr ca a fost in Engleza 🙂

„Our beautiful world of mobile” sustinuta de Mike Walsh a fost o prezentare deosebita fata de ceea ce am intalnit pana acum. Dupa un scurt istoric al telefonului mobil si a faptului ca in prezent asistam la o revolutie ptr ca mobilul nu ne-a schimbat doar modul de a comunica ci stilul de viata, Mike a prezentat utilizarea pe care o dau mobilului 6 personaje de varste si din locatii diferite (din pacate nici una din Europa): Sydney, Tokio, NewYork, Brazilia, Hong Kong…si nu imi mai aduc aminte cealalta locatie dar era tot undeva US-Asia. Pe scurt prezentarea a fost un ping-pong de tehnologii utilizate pe cele 2 continente in scopuri de Marketing. Si da, Asia e mega tehnologizata…si da customer brand experience arata cu totul altfel. Mi-a placut insa ca a fost un fel de insight in viata celor 6 oameni, insight legat de modul cum utilizeaza cei 6 mobilul si cum este acesta folosit ca un canal de marketing, pentru mai mult decat direct marketing, ci pentru Customer Brand Experience si Customer Engagement. Pe langa asta, prezentarea a fost ca un filmulet in care ne plimbam dintr-o parte in alta a lumii, cu informatii despre fiecare oras, muzica, poze si video-uri. Foarte interesant!

Mike a venit cu exemple foarte misto de utilizare a mobilului in campanii integrate de marketing. Unul din ele a fost Axe Wake-up Service – un serviciu creat de Axe (juicy stuff: „in Japonia campaniile de marketing sunt destul de simple – e suficient sa folosesti fete in fuste scurte” 🙂 ) Un alt exmplu a fost o campanie din Sydney de informare asupra cauzei refugiatilor si discriminatilor. Campania pe mobil consta in asocierea unui cod de pe panourile din statiile de transport in comun cu un script de pe telefon. In momentul in care indreptai camera telefonului catre gura personajului de pe panou si faceai o poza, primeai un telefon de la „personajul” respectiv care iti spunea povestea lui/ei.

Fact: pana la finalul anului vor fi mai multi oameni care utilizeaza internetul pe mobil in China decat locuitori ai SUA.

Si o alta idee interesanta: 70% dintre cei care au telefoane „normale” indiferent daca sunt smartphone-uri sau nu, le folosesc preponderent ptr a vorbi la telefon. Dintre detinatorii de iPhone-uri, doar 42% le folosesc in principal pentru asta. Deci recomandarea lui Mike a fost pentru mangerii de HR sau directori: sa nu angajeze posesori de iPhone pentru ca vor sta toata ziua sa se joace.

Alte idei care mi s-au parut interesante in prezentarea lui:

– Tinerii din Beijing viseaza sa devina idoli pe internet. Vedete pe internet. (Fiecare cu tehnologia lui. Ai nostrii viseaza sa devina Hagi. Sau nu? Sau Mutu? Nu mai stiu…sau asta era pe vremea mea? 🙂

– In Japonia la McDonald’s poti da comanda prin SMS in timp ce stai la coada. De asemenea exista un cod pe mobil cu ajutorul caruia poti plati direct prin intermediul telefonului mobil. Fara card, fara cash.

– In Brazilia: 3G-ul abia s-a lansat, iPhone-ul este un obiect de lux dar au un inlouitor foarte asemanator dar are 2 simuri; Internetul pe mobil sa utilizeaza pentru email, muzica, distractie, jocuri. (ha! Deci nu suntem singurii…:) Este in sangele nostru Latin)

– Alt exemplu de Augmented Reality ( nu imi mai aduc aminte insa pentru ce era, insa sunt sigura ca era un magazin virtual de haine. Nu imi mai aduc aminte care insa 😦 ) este unul care, in momentul in care faci o poza cu codul unei haine, avatarul tau din lumea virtuala sa schimba si astfel poti afla o multime de pareri de la prieteni in real time.

– La Tokio o companie producatoare de cosmetice a facut un stand virtual unde iti poti scana fatza si apoi poti testa (tot prin Augmented reality) tot felul de nuante de produse cosmetice si farduri pentru a vedea care se potriveste mai bine. Apoi, computerul iti face o serie de recomandari si iti printeaza o lista de cumparaturi de farduri si cosmetice.

– in Japonia in tren/metrou oamenii nu vorbesc la telefon, ci le dau pe silent, citesc sau se joaca (pe mobil); multe din bestseller-uri au format de mobil (oare nu ii dor ochii!?)si nu numai…sunt chiar scrise pentru mobil.

– Alt exemplu de utilizare a realitatii augmentate este o campanie in care, daca indrepti telefonul spre o cladire iti arata fiecare om de la fiecare etaj ce twittereste. Pe acelasi principiu, stand in fata unui panou mare de Craciun, poti primi sms-uri cu urari de sarbatoare.

Concluzia lui Mike Walsh a fost ca domeniul legat de mobile este extrem de dinamic, utilizarea mobilului in alte scopuri decat cel de a vorbi la telefon creste si generatia noua este mai mult decat dependenta de mobil.

Ceea ce mi-a mai placut la prezentarea lui a fost modul in care a angajat sala,a la un wo de vre-o 200 de oameni…i-a combinat ca la un workshop de 10 oameni si a obtinut o mare interactivitate si participare. Ceea ce a facut sa nu fie doar asa…de showoff.

Dupa lumea mobilelor am intrat la un seminar sa-i cunosc pe „the Changemakers” – generatia noua (18 – 25) care vine din urma cu entuziasm si dorinta de a schimba lumea marketingului si a publicitati. Seminarul a fost tinut de 2 reprezentanti ai Berghs School of Communication din Suedia care au venit practic sa povesteasca despre „ispravile” studentilor de la Scoala de media. Si nu erau de ici de colo. Practic la Berghs, studentii formeaza grupuri care se constituie in „agentii” care primesc un brief real de la o companie reala si destul de mare. Apoi grupurile trebuie sa iti „pitch-uiasca” propunerile in fata „clientului”… Si uite asa se cultiva de mic stilul de viata centrat pe online.

Din observatiile profesorilor suedezi 92% din tineri utilizeaza instant messagingul, 55% sunt creatori de continut, 75% se uita la filme pe Internet, 88% descarca muzica, 72% sunt pe o retea sociala/intr-o comunitate (tin legatura, cunosc oameni etc) – ce sa vezi?! Si la ei la fel ca la noi 🙂

Publicitate

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat: